Tulevaisuus ja teknologia 2024 -teemapäivää vietettiin 7.5.  

Porkkalan lukio, Kyrkslätt Gymnasium ja Kirkkonummen kansalaisopisto, musiikkiopisto sekä kuvataidekoulu järjestivät yhdessä osana Innovatiiviset oppimisympäristöt -hanketta Tulevaisuus ja teknologia 2024 -tapahtuman kirjastotalo Fyyrissä 7.5.2024.  

Päivän aikana opiskelijoille ja myös muille kuntalaisille tarjoutui mahdollisuus kurkistaa tulevaisuusajatteluun, luonnontieteelliseen tutkimukseen, teknologian kehitykseen ja sen hyödyntämiseen eri aloilla, mukaan lukien taiteet.  

Tapahtuman aluksi järjestettiin pienimuotoinen avajaistilaisuus, jossa musiikkiopiston selloyhtye Cellissimo! esitti kaksi upeaa selloteosta. Tämän jälkeen kunnanjohtaja Virpi Sailas piti avajaispuheen, jossa hän korosti teknologian merkitystä yhteiskunnassa.  

Opiskelijoiden oli mahdollista tutustua eri aiheisiin esittelypisteiden, työpajojen ja luentojen kautta. Esillä tapahtumassa olivat Nokia Oyj virtuaalilasipajoineen, Aalto-yliopiston Metsähovin tutkimusasema, GS1 Finland ja 2D-viivakoodit. Kyrkslätt Gymnasiumin opiskelijat esittelivät aurinkoenergian tuotantoa ja tutkimusta. Teemaa täydensi lisäksi Porkkalan lukion kemian esittelypiste aurinkokennojen rakentamisesta. Porkkalan lukion tulevaisuuslinjan opiskelijat kertoivat tutustumisestaan teknologia-alan yritykseen ja uramahdollisuuksiin. 

Tapahtuma sisälsi myös tasokkaita luentoja. Ensimmäisenä oli tarjolla Euroopan komission ja Helsingin yliopiston yhteisluento kieli- ja käännösteknologiasta sekä suomeksi että ruotsiksi. Tämän jälkeen Nokia Oyj:n Bindhya Tiwari luennoi aiheesta The Future of Technology. Iltapäivällä Metsähovin tutkimusasemalta Joni Tammi kertoi mustien aukkojen tutkimuksesta, ja päivän päätteeksi kuultiin vielä Henri Tokolan luento tekoälyavusteisesta generatiivisesta taiteesta.  

Luentojen lisäksi päivään kuului erilaisia työpajoja. Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen työpajassa “Kohti kestävää kehitystä uravalinnan kautta” opiskelijat tutustuivat kestävän kehityksen työuriin tulevaisuuden teknologian parissa fiktiivisten hahmojen kautta. Sitran kestävän elämän työpajassa opiskelijat pääsivät pelaamaan ja kuvittelemaan, miltä näyttäisi tulevaisuuden hyvä ja kestävä elämä.  

Porkkalan lukio järjesti tapahtumaan työpajoja katseen seurannasta silmänliikekameroineen, Arduino-teknologiaan pohjautuvasta ohjelmoitavasta elektroniikasta sekä bioteknologian mahdollisuuksista ja uhista.  

Kuvataidekoulun työpajassa opiskelijat pääsivät luomaan digitaalista taidetta, jota projisoitiin erilaisille pinnoille. Musiikkiopisto ja Porkkalan lukio järjestivät omat musiikkiteknologiaan keskittyvät työpajansa ja kansalaisopiston työpaja tutustutti tekoälyyn. Lisäksi Fyyrin henkilökunta oli järjestänyt mahdollisuuden tutustua mm. 3D-tulostukseen.

NYT:n yrittäjyystyöpajoissa keksittiin liikeideoita 

Toinen osa teemapäivästä oli koululla, jossa työskenneltiin Nuorten yrittäjyys ja talous NYT:n järjestämässä toiminnallisessa työpajassa. Työskentely alkoi inspiroivalla yrittäjätarinalla, kun NYT-lähettiläs kertoi omasta yritystoiminnastaan Vuosi yrittäjänä -kurssilla. 

Työpaja varten opiskelijat olivat itse saaneet päättää työskentelyryhmänsä. Lämmittely- ja tutustumistehtävänä oli leikkimielinen kilpailu “Mission impossible”, jossa ryhmien piti lyhyessä ajassa ehtiä suorittaa mahdollisimman monta hullunkurista tehtävää. 

Lämmittelyn jälkeen alkoi varsinainen liikeideoiden keksiminen ja kehittely. Ideointivaiheessa kukin ryhmäläinen kirjoitti ehdotuksiaan post it -lapuille. Sitten ryhmä kokosi kaikki laput yhteen ja valitsi ehdotuksista jatkokehittelyyn päätyvän idean. Valittua ideaa työstettiin pitemmälle, ja lopuksi ryhmät esittelivät toisilleen suunnitelmansa. Osa suunnitelmista ja ideoista oli oikeasti todella hyviä! Saapa nähdä, innostuuko jokin ryhmistä jatkamaan ideaansa ensi syksynä alkavalla Tulevaisuus yrittäjänä -opintojaksolla (Yhm8)! Lopuksi kuulimme vielä NYT-lähettilään uusista yrityskuvioista. Kaiken kaikkiaan työpaja oli todella hauska ja innostava. 

Kokonaisuudessaan teemapäivän aiheet liittyivät lukion laaja-alaisiin sisältöihin, jotka vahvistavat mm. opiskelijoiden monitieteistä ja luovaa osaamista sekä tulevaisuusajattelua.